저녁의 꼴라쥬

love than efficiency 본문

불가능한 것의 가능성

love than efficiency

jo_nghyuk 2019. 6. 23. 03:00

1

Just as people can be efficient without being loving, we all know people who are loving but not very efficient. Think for a moment about the most loving people you have known. By our modern criteria of success, how efficient were they? The people who have taught me the most about love have had more than their share of what we call dysfunction: self-doubt, suffering, and failure. I think of Brother Lawrence, the seventeenth-century monk who has inspired much of my writing. His biographers describe him as a bumbling, clumsy man who had difficulty even taking care of dishes in his monastery’s kitchen. His brothers laughed at him. From the perspective of popular psychology, Brother Lawrence was inefficient and dysfunctional. He never quite achieved excellence in personal management. Yet what he gave to the cause of love is too great to be measured. After meeting him, the French theologian Fénelon described him as “gross by nature and delicate by grace.” To be delicate by grace: to me that is more valuable than all the efficiency in the world.

2

If I could, I would take charge of my life and make it turn out just right. I can’t. I have tried and failed repeatedly. I cannot adequately judge how loving I am, but I do know I lack efficiency. After considerable reflection, I have decided that I am dysfunctional in many ways. Fully functional people are organized, disciplined, and able to get what they want out of life. Organization is out of the question for me; there are too many things going on, and they change so quickly I cannot keep up. The very idea of discipline makes me feel guilty. I have broken virtually every resolution I ever made. And as for getting what I want out of life, what I want most is love, and love comes only as a gift. All I can “do” is be willingly, actively open to receiving the gift.

3

Guilt says, “If only you had done it better.” Shame says, “If only you had been better.” After too many years of this, I admitted it. I am so dysfunctional I can’t even figure out how to become functional. And it is all right. It is better than all right, for it has been more my failures than my successes that have opened me to love. When I find myself being over concerned with efficiency, I turn my attention to the mysterious, amazing grace that has seen me through all my dysfunctions. Sometimes I turn there because I need help. Sometimes I turn in gratitude. But mostly, my turning toward grace is a simple, wordless act of love. Grace is love happening, love in action, and I have seen so much grace in the midst of so much brokenness in myself and others that I know we are all in love.

4

There is nothing more beautiful and freeing than living with conscious dedication to love. The way of love invites us to become vessels of love, sharers in grace rather than controllers of achievement. It invites us toward increasing freedom from all our slaveries and addictions. It encourages us to ease our grasping and striving for false security. It asks for vulnerability rather than self-protection, willingness instead of mastery. It beckons us toward participation in the great unfolding of creation, toward becoming one with it rather than standing apart and trying to overcome it.

5

Love cannot be a means to any end. Love does not promise success, power, achievement, health, recovery, satisfaction, peace of mind, fulfillment, or any other prizes. Love is an end in itself, a beginning in itself. Love exists only for love.

6

The great dance of creation implies a moving toward, not an arrival. It is a continual becoming, not a final accomplishment.



May, Gerald G.. The Awakened Heart. HarperOne.

Comments